DINAMICAactivităţii de lobbyîn România

de Ionuţ Tănase

Ionuţ Tănase

Licenţiat în Jurnalism în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (şef de promoţie), Ionuţ Tănase a aprofundat domeniul stiinţelor politice prin studii de Master la Universitatea din Marne la Vallée, Franţa. În 2003, publică volumul „Comunicare politică şi integrare europeană”, fiind la acel moment profesor asociat al Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din Cluj. În anul 2014, devine Doctor în Ştiinţele Comunicării al Universităţii „Babeş-Bolyai”. Ionuţ Tănase activează de aproape 15 ani în comunicarea cu autorităţile, coordonând strategii şi campanii de relaţii guvernamentale şi lobby în diverse industrii şi sectoare de activitate.

SINTEZA IDEILOR PRINCIPALE

Lobbyul, înainte de a fi o activitate, este un drept care se bucură de protecţia Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului: „Orice individ are dreptul la libertatea de opinie şi de exprimare, ceea ce implică dreptul de a nu fi tulburat pentru opiniile sale şi acela de a căuta, de a primi şi de a răspândi, fără consideraţii de frontieră, informaţii şi idei prin orice mijloc de exprimare”. (articolul 19)

Activitatea de lobby prezintă diferențe notabile în funcție de spațiul geo-politic la care ne raportăm. Unii cercetători afirmă că lobbyul pentru interese publice are o pondere mai mare în S.U.A. decât în Europa, unde vorbim într-un grad mai ridicat de interese private. Ne aflăm în era grupurilor de interese singulare, private, în detrimentul interesului global al societăţii. În Europa, din cauza lipsei unui guvern unic, a unui spaţiu public singular şi a unei singure limbi, participarea publică este slabă în comparaţie cu S.U.A.

CITEŞTE TOT

Arc peste timp

În toamna lui 1995 s-a înființat prima firmă de lobby din România, iar întâmplarea (fericită) a făcut ca eu să fiu parte din povestea ei încă de la început. Însuşi Ionuţ Tănase, autorul acestui volum, s-a alăturat după câţiva ani firmei respective. Vremurile erau tulburi: taxele crescuseră de 20 de ori, inflația și devalorizarea erau galopante. Sub președinția nemuritorului Ion Iliescu, și în guvernarea lui Nicolae Văcăroiu, România a depus cererea oficială de aderare la UE. Tot 1995 a fost anul în care Corneliu Coposu, liderul și eroul opoziției drepte s-a stins, lăsând însă o amprentă adâncă în democrația sălbatică ce a urmat.

Ce însemna lobbyul pe atunci? Nu exista internet, nu exista transparență decizională, când intrai la Guvern, lăsai telefonul la intrare. Multinaționalele atunci începeau să apară și vânau condiții speciale și scutiri de taxe. Tot în perioada aceea au început afacerile autohtone să crească și vânau și ele zonele defavorizate, care se înființau mai degrabă după nevoile afaceriștilor și nu după nevoile sociale. Întâlnirile cu decidenții erau cheia succesului și câțiva ani așa a stat treaba.

CITEŞTE TOT

CUPRINS

Cuvânt înainte
Introducere
I. Activitatea de lobby: concept, modele și tehnici
I.1. În căutarea definiției potrivite
I.2. Calităţile lobbyistului. Arta de a influenţa
I.3. Modele de abordare teoretică a lobbyului
I.4. Concepte înrudite: government relations, public affairs & lobby
I.5. Lobby sau advocacy?
I.6. Tehnici de influențare și instrumente folosite în lobby
I.7. Efectele şi funcţiile activităţii de lobby
I.8. Rolul strategiei de public affairs pentru reputația companiilor de succes
I.9. Campania de lobby: strategie și implementare. Tipologia lobbyului
I.9.1. Identificarea şi colectarea datelor
I.9.2. Analiza informaţiilor
I.9.3. Lobbyul propriu-zis
I.9.4. Follow-up-ul campaniei de lobby
I.10. Rolul lobbyului în diplomație

CITEŞTE TOT

• Apariţii în presă •

DINAMICA ACTIVITĂŢII DE LOBBY ÎN ROMÂNIA

Arrp.eu

A apărut primul volum complex despre activitatea de lobby din România, care abordează dinamica şi specificul activităţii de lobby, sub semnătura lui Ionuţ Tănase, membru ARRP. Volumul „Dinamica activității de lobby în România” prezintă într-o manieră deopotrivă ştiinţifică şi pragmatică evoluţia şi perspectivele de dezvoltare în activitatea de reprezentare a intereselor. Autorul este specialist în lobby şi comunicare politică și doctor în ştiinţele comunicării.

20 de ani de lobby în România. Lobby, Quo Vadis?

Qmagazine.ro

Un neologism al limbii române fixat după căderea comunismului este cuvântul „lobby”, a cărui utilizare a ajuns să migreze din vocabularul ştiinţelor politice într-o paletă tot mai largă de activităţi rutiniere. Sfârşitul perioadei totalitare a făcut posibil unul dintre cele mai de preţ drepturi ale democraţiei, libertatea de expresie, cu derivatele sale, printre care posibilitatea de a influenţa politicienii şi artizanii politicilor publice, într-un cuvânt, dreptul de a face lobby.

Prima carte despre lobby din România: “lobby-ul nu are nimic în comun cu traficul de influenţă”

capital.ro

Am stat de vorbă cu Ionuţ Tănase despre unul dintre cele mai controversate subiecte ale lumii contemporane: lobby-ul. Tănase este specialist în lobby şi relaţii cu autorităţile, doctor în ştiinţele comunicării şi autor al primului volum complex despre lobby din România.

A apărut primul volum complex despre activitatea de lobby din România

Hotnews.ro

Prima carte din România care abordează dinamica şi specificul activităţii de lobby a fost lansată săptămâna aceasta. Sub semnătura lui Ionuţ Tănase, volumul „Dinamica activității de lobby în România” prezintă într-o manieră deopotrivă ştiinţifică şi pragmatică evoluţia şi perspectivele de dezvoltare în activitatea de reprezentare a intereselor.

Prima carte despre activitatea de lobby din România

Dailybusiness.ro

Dincolo de meritul pionieratului în cercetarea complexă a lobbyului, cartea se remarcă prin siguranța tonului, rigoarea demonstrației și o impresionantă bibliografie de specialitate în domeniul lobbyului și al comunicării politice.

Ionuţ Tănase a lansat primul volum complex despre activitatea de lobby din România

Q Magazine

“Este o carte necesară pentru cei care vor să practice această activitate relativ nouă în peisajul politic autohton, în mod profesionist şi transparent, dar şi pentru politicienii care încă manifestă reticenţă în raport cu subiectul lobbyului.”, afirmă autorul cărţii.

A apărut primul volum complex despre activitatea de lobby din România

Zile si Nopți

Cei care doresc să afle cu ce se ocupă lobbyiştii şi care este menirea lor în democraţie, care şi cât de legitime sunt grupurile de interese, ce deosebeşte lobbyul de traficul de influenţă sau dacă este necesară o lege a lobbyului în România au de acum la dispoziţie volumul „Dinamica activității de lobby în România”, apărut la editura Eikon din Cluj-Napoca.

• Testimoniale •

Lionel Zetter (FCIPR, FRSA, FPRCA)

„Această carte aduce o contribuţie deosebit de valoroasă la dezvoltarea profesională şi la înţelegerea activităţii de lobby în România şi nu numai. Principiile generale din lobby sunt aceleaşi pretutindeni în lume, însă fiecare ţară şi fiecare piaţă îşi dezvoltă propriile reguli şi propria cultură. Pentru cei care practică activitatea de lobby în România sau care intenţionează să se lanseze în domeniu, această carte este o lectură obligatorie”.

Lionel Zetter (FCIPR, FRSA, FPRCA) – Autorul best-seller-ului„Lobbying, the Art of Political Persuasion”.

Rinus van Schendelen

„Ionuţ Tănase are marele merit de a prezenta publicului român, prin intermediul acestei cărţi, o imagine de ansamblu a practicilor actuale şi a limitelor activităţii de lobby în mai multe ţări din Uniunea Europeană şi la nivelul instituţiilor europene, dar şi prin comparaţie cu Statele Unite ale Americii”.

Rinus van Schendelen – Profesor Emerit de Ştiinţe Politice în cadrul Universităţii Erasmus din Rotterdam, Olanda; autorul cunoscutei lucrări „The Art of Lobbying the EU: More Machiavelli in Brussels”(2013).

Laura Florea

„Autorul lansează o provocare comunității de experți în lobby, aceea de a face din activitatea de lobby o parte importantă a democraţiei participative şi de a o aduce la nivelul de artă a persuasiunii politice. Și pentru ca acest deziderat să fie atins, Ionuț Tănase propune câteva măsuri, între care: promovarea mai intensă a beneficiilor lobbyului pentru democrație, poziționarea lobbyului ca o resursă utilă în procesul de legiferare, întărirea asociațiilor profesionale ale lobbyiștilor și ale codurilor de etică ale acestora și dezvoltarea mentoratului în domeniul lobbyului”.

Laura Florea – Președinte al Registrului Român de Lobby, Managing Partner al firmei Point Public Affairs şi profesor asociat la Universitatea București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.

Guy Burrow

„Lobbyul profesional aduce o contribuţie importantă şi durabilă la dezvoltarea unei democraţii sănătoase şi mai cu seamă participative, iar cartea domnului Tănase contribuie în mare masură la progresul în această direcţie. O astfel de lucrare constituie o lectură esenţială pentru oricine din cadrul autorităţilor care doreşte să înţeleagă adevarata natură a lobbyului, de la parlamentari la membri ai instituţiilor publice, consilieri sau jurnalişti”.

Guy Burrow – Fondatorul primei firme de lobby din România, Central Europe Consulting Government Relations (CECGR), în anul 1995.